HAPPY YOGA PRACTICE, HAPPY LIFE

YOGA OP EN NAAST ONZE YOGAMAT

Yoga en meditatie kennen een toenemende populariteit in onze samenleving. Steeds vaker vinden mensen hun weg naar de yogastudio in hun zoektocht naar een stressvrij en gelukkig leven. Maar hoe werkt yoga nu net? En hoe kunnen fysieke oefeningen ons meer mentale balans brengen zowel op als naast onze mat? In dit artikel wordt kort ingegaan op de verscheidene onderdelen van yoga, de link tussen yoga en meditatie en de integratie ervan in ons dagelijkse leven.

 Yoga bestaat uit meer dan enkele de fysieke ‘Asana’ practice of houdingen. De klassieke yoga wordt immers gedefinieerd als een pad met verschillende onderdelen, waarvan ‘Asana’ of yogahoudingen slechts één is. In eerste instantie is het doel van deze yogahoudingen het openen en versterken van ons lichaam, zodat we fysiek minder spanningen ervaren. Wanneer we fysiek onze grenzen verleggen en onszelf kunnen openen, zal dit ook mentaal nieuwe mogelijkheden openen

De brug tussen ons lijf en onze geest wordt vervolgens gemaakt door onze ademhaling. De kwaliteit van deze ademhaling vertelt ons alles over onze mentale gemoedstoestand. Bij stress en spanning, gaat onze bloeddruk en onze hartslag immers stijgen, werken onze organen sneller en komt het lichaam in een soort van ‘vecht-of vlucht reactie’, waarbij allerlei hormonen (zoals cortisol) worden aangemaakt. Wanneer we yoga beoefenen staat een constante en diepgaande ademhaling centraal, die een ontspanningsrespons stimuleert en op haar beurt tot meer fysieke en mentale rust leidt.

Om deze precieze ‘flow’ van ademen en bewegen uit te voeren, hebben we een sterke innerlijke focus nodig , wat ons volledig in ‘het nu’ brengt. Deze éénpuntige focus in het moment is uniek aan yoga en maakt onze flow een soort van bewegende meditatie. Meditatie is namelijk de bewustwording van het moment en kan dus zowel in de flow als zittend. Zo kunnen we onze gedachten herkennen, zonder dat we erdoor overmeesterd worden en ontstaat de ruimte om de gedachten van op afstand te ‘zien’.  De manier waarop we met onszelf omgaan tijdens de houdingen, geeft ons dus meer inzicht in hoe we onszelf behandelen op dagdagelijkse basis.. Net zoals we onszelf fysiek kunnen versterken, kunnen we dus ook mentaal transformeren.

Het trainen van mentale vaardigheden zoals tevredenheid, aanvaarding en aanwezig zijn in het moment is een belangrijk onderdeel van yoga. Het ontwikkelen van deze positieve mentale houding naar onszelf (en hierdoor ook naar anderen) zorgt er zo voor dat we meer en meer geluk gaan ervaren, zowel op als naast onze mat.

 

 

 

Ben jij ook benieuwd naar de voordelen van meditatie en yoga? Naast een ruim aanbod aan ochtend-en avondlessen kan je bij Yoga Vida ook terecht voor wekelijkse meditaties, die aansluiten op de yogales ‘Hatha Flow’.

Dinsdag om 11:30-11:45 @ Yoga Vida Herentals           Woensdag om 10:15-10:30 @ Yoga Vida Geel

Related Posts