YOGI IN DE KIJKER – OUT OF YOUR HEAD – INTO YOUR BODY

Verbinden met de ademhaling – verbinden met jezelf

Stephanie Blockhuys – 28 jaar

Toen ik iets meer dan een jaar geleden begon met yoga bij Yoga Vida, was ik op zoek naar een milde bewegingsvorm om weer aan het bewegen te geraken. Ik ben immers herstellende van een burn-out en depressie, waarin ik tijdens mijn studies aan de KU Leuven verzeild ben geraakt. Mijn perfectionistische ingesteldheid, faalangst en de constante druk die ik mezelf oplegde, werden me te veel. Daarbovenop kamp ik al sinds mijn 12 jaar met heftige migraine-aanvallen, die sinds enkele jaren gepaard gaan met chronische hoofdpijn.

Vroeger was ik zelf altijd heel actief. Ik deed aan dans, tennis, atletiek en bewoog enorm graag. Eind 2014 kwam ik zwaar ten val, waarbij mijn lumbale wervels ernstig geraakt werden en barsten vertoonden. Bewegen was lang geen optie. Ik spendeerde het merendeel van mijn tijd binnen, op de zetel of in bed. Mijn lichaam verstijfde en ook mijn mentale conditie ging er op achteruit. Als gevolg ontwikkelde een angststoornis, en verzeilde ik terug in een depressie. Daarnaast konden (en kunnen) dokters en neurologen mij geen antwoord geven over de oorzaak van mijn hoofdpijn. Het komt enorm hard aan wanneer je zulke specialisten hoort zeggen dat ze niets voor je kunnen doen. Ook bijna wekelijkse bezoeken en een psychiater en mindfulness training boden mij geen concreet antwoord. Hoewel therapie me ver gebracht heeft, had ik nood aan meer.

Ik ben uiteindelijk gestart met yoga om, in eerste instantie, een fysieke bewegingsvorm te vinden die mijn lichaam aankon, zodat ik ook weer wat sterker zou worden. Na een paar sessies merkte ik echter ook de mentale voordelen van mijn ‘yoga-practice’ op. In een yogasessie word ik in contact gebracht met ieder deel van mijn lichaam. Dit helpt mij om fysieke spanningen los te laten. Bovendien ligt de focus tijdens een yoga-practice steeds op de ademhaling. Het controleren van de ademhaling brengt mentale rust met zich mee en stimuleert het ontspanningsmechanisme. Mijn ademhaling, die vaak meester was over mij met onder andere paniekaanvallen (waarbij ik begin te hyperventileren), wordt zo meer en meer mijn bondgenoot. Weg zijn de aanvallen nog niet, maar ik heb geleerd ze iets beter op te vangen.

Mijn hoofd 100% leeg maken is nog nog steeds een zware opgave en ik kan nog steeds niet iedere yogasessie met een goed gevoel volgen en afsluiten. Wel word ik mezelf meer en meer bewust van mijn gedachten door actief ‘aanwezig’ te zijn in mijn lichaam. Bewust worden, zonder te oordelen, dat is iets wat ik uit mijn yogasessies meeneem in het dagelijkse leven. Het gebeurt vaker dat ik me opjaag als iets me niet lukt. Van de teacher leerde ik op termijn, door herhaaldelijk tijdens de les te horen, dat dit een ‘verspilling’ van energie is. Het doel is dan ook te leren om meer begrip te tonen, voor mezelf, en mijn lichaam.

Ondertussen is mijn ‘yoga practice’ niet meer weg te denken uit mijn leven en ben ik er dusdanig fysiek op vooruitgegaan dat ik ook al enkele maanden bezig ben met CrossFit. Met het combineren van de twee heb ik ondertussen wel een fijne uitlaatklep gevonden. Er zijn dagen waarop ik merk dat ik nood heb aan een stevige training en dan zal ik eerder geneigd zijn om CrossFit te volgen. Andere dagen zal mijn lichaam dan weer eerder nood hebben aan rust en stretching, waardoor ik de weg naar mijn matje vind. Het is elke keer weer verbazingwekkend als ik zie hoe ik erop vooruit ga.  Door CrossFit wordt mijn lichaam op alle vlakken sterker, waardoor ik ook in mijn ‘yoga-practice’ nog meer vooruitgang maak. De coaches, van zowel yoga, als CrossFit benaderen mij persoonlijk en houden rekening met de grenzen die mijn lichaam aangeeft. Zo leer ik meer en meer naar mi
jn lichaam luisteren en vormt bewegen vandaag de dag weer een essentieel onderdeel van mijn leven.

Stephanie2Een jaar na mijn start in de yoga ben ik best trots op de dingen die ik vandaag doe. Ik combineer momenteel het afronden van een opleiding avondonderwijs met een job die ik met passie doe. Bovendien wil ik in september zelf starten met een opleiding tot yogadocent. Enerzijds om mezelf meer te verdiepen in de wereld van yoga, anderzijds om mijn ervaringen te delen met anderen.

En hoewel hoofdpijn en migraine nog steeds onderdeel vormen van mijn leven, leer ik hier steeds beter mee om te gaan en mezelf te aanvaarden zoals ik ben. Ik kan de realiteit jammer genoeg niet kiezen, maar wel de manier waarop ik hiermee omga.

Ik heb nog steeds moeilijke dagen, maar waar vroeger de donkere overheersten, vind ik nu sneller en gemakkelijker de weg naar het licht. Hiervoor ben ik de lieve teachers, met name Ann en alle coaches, waaronder de geweldige Katrien, enorm enorm dankbaar. Zij geloven in mij en wat ik kan, en dat is onbetaalbaar.

 

Namaste

Related Posts